Smaki w ajurwedzie – ważny element ajurwedyjskiej układanki
Smaki w Ajurwedzie grają kluczową rolę terapeutyczną, ponieważ każdy smak ma konkretnie przypisane właściwości. Wiedza na temat smaków jest dosyć obszerna, ale dla domowego stosowania wskazówki w poniższym artykule z pewnością wystarczą. Zatem jak kierować się smakami w tworzeniu własnego jadłospisu i jak je rozróżniać?
Smak – rasa
Smaki w ajurwedzie. Ajurwedyjskie odżywianie, ale również ziołolecznictwo, nie istnieje bez wiedzy o smakach. Wszystkie zioła, jak i produkty spożywcze, mają konkretny smak (z języka sanksr. rasa). Rasa, jako bezpośredni smak potrawy lub/i produktu spożywczego, wpływa na nasze ciało. Jeśli smaki są właściwie skomponowane, mają pozytywny wpływ na nasze ciało i umysł.
W Ajurwedzie wyróżniamy 6 smaków:
Słodki, słony, gorzki, kwaśny, cierpki, ostry. Pod koniec artykuły znajdziesz zestawienie tabelaryczne smaków i ich wpływu na dosze.
Smak słodki
Smak słodki uznaje się za najbardziej satwiczny, ale i najcięższy i najbardziej wilgotny. Ponieważ nasze tkanki w swoim smaku są słodkie, żywność o tej rasa najlepiej je odżywia. Słodki smak to połączenie wody i ziemi. Wirja (działanie) jest wychładzająca, a wipaka (skutek po strawieniu) również słodki.
Smak słodki doskonale neutralizuje zaburzoną doszę Vata – ponieważ jest jej przeciwieństwem. Vata jest sucha i lekka, a smak słodki ciężki i wilgotny. Smak słodki równoważy również doszę pitta, ale wzmaga doszę kapha. Smaki w ajurwedzie jak widzisz stanowią bardzo ważny element układanki, a smak słodki jest szczególny, zobacz, jakie ma właściwości.
Działanie smaku słodkiego, jeśli stosuje się go we właściwych proporcjach:
- Stymuluje wzrost,
- odżywia osocze, tkanki,
- zapewnia długowieczność,
- dobrze oddziałuje na skórę i włosy,
- zapewnia uziemienie ciała i umysłu,
- wpływa na pozytywne odczuwanie tego, co dzieje się wokół nas,
Smak słodki zatem ma bardzo ważną rolę w naszym ciele i umyśle. Jest to smak, który każdy powinien spożywać, jednak nie każdy w takich samych ilościach.
Przykłady produktów spożywczych o smaku (naturalnym) słodkim:
- daktyle,
- nasiona dyni,
- guma arabska,
- jęczmień,
- kokos,
- lukrecja (choć ma również sporo goryczki),
- migdały,
- orzechy włoskie,
- rodzynki,
- mleko krowie (organiczne, od wolno pasących się krów),
- owies,
- ryż,
- prawoślaz,
- sezam,
- szparagi (wzmacniają ojas, dlatego są polecane dla kobiet karmiących i starających się o dziecko),
- winogrona.
Smak kwaśny
Według Ćaraki, kwaśny smak wzmacnia smak potrawy. Działa bezpośrednio na ogień trawienny i poprawia samo trawienie. Doskonale działa w przypadku słabego serca, wzdęć i braku energii. Jest połączeniem elementów ziemi i ognia. Działa odżywczo i nawilżająco na tkanki. Stosowany w nadmiarze zbyt mocno pobudza umysł, rozprasza. Niszczy tkankę mięśniową oraz prowokuje odkładanie się ama w ciele. Mając działanie rozgrzewające, powoduje w nadmiarze stany zapalne.
Smak kwaśny działa równoważąco na Vatę, ale wzmaga ilość Kapha i Pitta w ciele.
Ponadto, działa:
- wzmagająca na apetyt,
- odświeżająco,
- odżywiająco na serce,
- stymulująco na umysł.
Przykłady produktów spożywczych o smaku (naturalnym) kwaśnym:
- cytrusy,
- śmietana,
- jogurty,
- ocet,
- sery,
- owoce głogu,
- kiszonki,
- agrest,
- dzika róża,
Smak słony
Smak słony składa się z elementów wody i ognia (jak dosza pitta). Jego wirja jest rozgrzewająca, co korzystnie wpływa na trawienie u niektórych osób. Sam smak słony jest dosyć wilgotny – znany jest przede wszystkim z tego, że tę wilgoć zatrzymuje w ciele, powoduje stagnację, bezruch. Nie jest jednak prawdą, że smak słony przyczynia się do wzrostu wagi. Zatrzymywanie cyrkulacji wody, a przybieranie na wadze (wzrost tkanki tłuszczowej) to dwie różne rzeczy. Smak słony balansuje doszę Vata, ale wpływa wzmagająco na Pittę i Kaphę.
Ma następujące działanie:
- rozgrzewa ciało,
- stabilizuje i nawilża,
- działa przeczyszczająco,
- wzmacnia smak pokarmu,
- pobudza wydzielanie śliny,
- ułatwia wchłanianie i trawienie.
Gdzie go znajdziemy?
- Wodorosty,
- sól (wszystkie rodzaje)
- wszystkie potrawy „naszpikowane” solą – chipsy, fast foody, orzeszki.
Smak ostry
Smak ostry to połączenie elementów ognia i powietrza. Ma działanie rozgrzewające i najbardziej, ze wszystkich smaków, pobudza trawienie. Jego wipak jest także ostry, a więc powodując suchość, doskonale równoważy kapha (dlatego właśnie imbir, który ma smak słodko – ostry tak świetnie radzi sobie w przypadku dolegliwości spowodowanych przez nagromadzoną wilgoć w płucach, czy oskrzelach). Pitta powinna go unikać, a Vata spożywać w ograniczonych ilościach w połączeniu z innymi smakami.
Działanie smaku ostrego:
- silnie rozgrzewa,
- rozprasza wilgoć w organizmie,
- w nadmiarze rozpala złość,
- poprawia trawienie,
- rozrzedza krew,
- ma silne działanie przeciwpasożytnicze,
- w nadmiarze i przy długim spożywaniu jest przyczyną wrzodów w układzie trawiennym,
- powoduje również wysypki skórne, gdy jest spożywany w nadmiarze (głównie u osób pitta i vata).
Znajdziemy go m.in. w:
- chilli,
- rzodkiewka,
- czosnek (choć czosnek ma kilka smaków, to dominuje ten ostry),
- cebula,
- imbirze,
- anyż,
- bazylia,
- eukaliptus,
- gorczyca,
- liście laurowe,
- lawenda,
- dzika marchew,
- majeranek,
- gałka muszkatołowa
- papryka,
- pieprz,
Smak gorzki
Smak gorzki składa się z elementu powietrza i eteru (przestrzeni). Jest lekki oraz zimny, więc doskonale równoważy PIttę i Kaphę. Osoby typu Vata nie powinny go spożywać w dużej ilości, gdyż jest z natury suchy, co może spowodować dysharmonię u Vaty. Ma ostry wipak, ale działanie wychładzające. Świetnie nadaje się dla osób, które czują ciężkość w swoim ciele. Doda nam lekkości i świeżości.
Działanie smaku gorzkiego:
- w umiarkowanych ilościach daje uczucie jasności umysłu,
- ma działanie niszczące drobnoustroje,
- przynosi ulgę w stanach zapalnych, a nawet świetnie je likwiduje,
- niweluje gorączkę,
- przywraca świadomość w przypadku omdleń,
- w nadmiarze powoduje poczucie smutku i niezadowolenia,
- w nadmiarze niszczy krew i osocze.
Gdzie go znajdziemy?
- warzywa o zielonych liściach,
- kurkuma (która również jest cierpka i trochę ostra),
- cykoria,
- dynia piżmowa,
- estragon,
- lukrecja,
- łopian,
- mniszek,
- rabarbar,
- kora wierzby,
- ashwaghanda (również cierpka),
- jaśmin.
Smak cierpki
Ostatni z przedstawionych to ściągający smak cierpki. Składa się z elementu powietrza i ziemi. Ma działanie (wirja, energia) wychładzające. Smak ten dosyć dobrze neutralizuje wysoką Pittę, więc dla osób o tej konstytucji jest najbardziej zalecany. Jego działanie na psychikę podobne jest do smaku gorzkiego – powstrzymuje rozbuchane emocje, ale w nadmiarze prowadzi do wzmocnienia nihilistycznych odczuć.
Działanie smaku cierpkiego:
- działa umiarkowanie wychładzająco,
- spowalnia trawienie (ucisza się i skraca),
- w nadmiarze zaburza przepływ płynów do tkanek,
- ma działanie ściągające,
Gdzie go znajdziemy?
- Niedojrzałe banany,
- granaty (smak cierpki jest drugorzędny),
- żurawina (smak cierpki jako drugorzędny),
- pigwa, (smak cierpki jako drugorzędny),
- kurkuma (ostra, gorzka i cierpka),
- fasola (słodko-cierpka)
Wirja, wipaka, prabhawa, czyli smaki w ajurwedzie z innej perspektywy
Wraz z wiedzą o smakach idzie w parze wiedza o wirji – energii i działaniu, o wipaka – skutku po strawieniu, oraz prabhawa – działanie szczególne.
Wirja
Jest to określenie energii, działania, które niesie ze sobą pożywienie. Żeby zobrazować dokładniej, czym wirja jest, najlepiej posłużyć się przykładem. Smak (rasa) świeżego imbiru jest ostry i słodki (suszony imbir jest ostry), wirja, czyli energia i działanie jest rozgrzewająca, a wipak (skutek po strawieniu) słodki. Oznacza to, że po wypiciu naparu z imbiru, zadziała na nas rozgrzewająco. To jest jego wirja.
Produkty spożywcze dzielą się na wychładzające i rozgrzewające. Same smaki wykazują takie właściwości, o czym pisałam wyżej.
Wipaka
Skutek po strawieniu ma związek z procesem trawienia, po którym powstaje i również określa się ją nazwami poszczególnych smaków. Można powiedzieć, że jest on ostatnim etapem trawienia, który wywołuje określone następstwo i bezpośrednio działa na dosze i tkanki.
Najpierw (w jamie ustnej) czujemy smak (rasę), następnie mamy do czynienia z działaniem, kolejno, ze skutkiem.
Prabhawa
Prabhawa to dość rzadko stosowane, a niezwykle ważne w Ajurwedzenie, pojęcie, które mówi nam o nadzwyczajnym działaniu określonej żywności, ziół etc., wbrew powszechnej wiedzy na temat energetyki. I tak np. imbir mimo, ze jest ostry, i ma działanie rozgrzewające, podaje się go podczas gorączki. To samo dotyczy bazylii, również sklasyfikowanej jako rozgrzewającej.
Można powiedzieć, że prabhawa to cecha szczególna danego zioła, warzywa, czy owocu.
Tabelka, dla ułatwienia 🙂
Konsultacje żywieniowe i ajurwedyjskie –> tutaj
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat ziołolecznictwa ajurwedyjskiego i koncepcji smaków, zachęcam do zapoznania się z ofertą Akademii Ajurwedy Atma